The end - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Shanah Geyskens - WaarBenJij.nu The end - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Shanah Geyskens - WaarBenJij.nu

The end

Blijf op de hoogte en volg Shanah

25 April 2014 | Tanzania, Arusha

Karibu!

De stage zit erop! Deze week hebben we afgesloten met nachten. En het waren leuke nachten! In totaal heb ik nog 6 bevallingen kunnen waardoor ik ben geëindigd met 57 bevallingen. Een mooi getal om de stage mee af te ronden.

Tijdens onze laatste nacht kwam de dokter ons vertellen dat er een nieuw deel van het ziekenhuis geopend werd 400 meter verder. Dat nieuwe ziekenhuis noemt Levelossy. Daar worden alle vrouwen naartoe gestuurd die in het begin van hun arbeid zijn en daar kunnen ook keizersneden worden uitgevoerd, wat in Ngarenaro niet kan. We zijn een kijkje gaan nemen en dat was absoluut de moeite! Alles was nog heel nieuw dus alles was ook proper. Alles was zo wit! Mooie verlosbedden met steunen, een premature afdeling, de operatiezaal was knap en ze hadden een klok! Dat heb ik wel gemist in Ngarenaro. Ik vond het fijn dat we deze opening nog hebben kunnen meemaken!

Als ik terug blik op heel de stageperiode was het een unieke ervaring! Ik heb er absoluut geen spijt van gehad en ik zou het zo opnieuw doen. Ik heb hier ook enorm veel geleerd en zoveel leerkansen gehad. Een tweelingbevalling, een stuitbevalling, harttonen luisteren van de baby met een hoorn van Pinard, het vaginaal onderzoek, het reanimeren van een baby, hechten, zelfstandig een bevalling doen, werken met minder materiaal, … De bevallingen zijn hier allemaal natuurlijk en alle vrouwen zijn zo sterk. Die kracht van die vrouwen ga ik nooit vergeten! Zo heb ik ook het verschil leren zien tussen een bevalling met epidurale en een natuurlijke bevalling. In België heb ik ook al natuurlijke bevallingen gezien maar hier merk je echt het verschil! Natuurlijk zijn er ook dingen die ik heb gemist zoals goed kunnen communiceren met de vrouwen, de band met die vrouwen, het betrekken van de partner, steriliteit,… Gelukkig kunnen we nu wel wat Swahili zodat we toch enkele dingen konden vragen en vertellen tegen de vrouwen maar het echt mondeling begeleiden, mistte ik wel.

Deze stage heeft me een betere vroedvrouw gemaakt. Je word hier nog flexibeler, je leert omgaan met stress, je leert zelfstandig werken en ik heb dingen kunnen doen die ik misschien nooit meer in mijn leven ga tegenkomen.

Ik vind het jammer dat de stage erop zit want het heel fijn maar langs de andere kant ben ik ook blij dat de stage afgelopen is. Deze stage was heel vermoeiend en we hebben nog 2 weken vakantie voor de boeg waarbij we gaan genieten van het mooie Tanzania. Daar heb ik naar uit gekeken!

Gisteren zijn we Elise haar verjaardag gaan vieren in de via via en Dieter, mijn vriend, is afgelopen nacht aangekomen. Het was een euforisch moment hem terug in de armen te kunnen sluiten! Vandaag was onze laatste dag in ons gastgezin. Het laatste avondmaal was ugali met vlees en groenten. Een van onze favorieten! En zo kon Dieter ook eens proeven van het Afrikaanse eten ;). Ik ga ons Victoria en Happy wel missen. Ze zijn zo lief voor ons geweest en hebben ons behandeld als deel van het gezin. We hebben hier niets te kort gehad en hebben hier ook een fijne tijd beleefd. We hebben zelfs een cadeautje gekregen van Victoria: een kanga met giraffen op. Dit had ik niet verwacht en ik ben haar hier heel dankbaar voor! We hebben haar ook een aandenken van ons gegeven, heerlijke Belgische chocolade!

Morgenvroeg begint onze vakantie. We starten met 4 dagen safari in Serengeti en Ngorongoro national park. Daarna verblijven we een week in Arusha waarbij we verschillende uitstapjes hebben gepland en we sluiten af met 5 dagen genieten in Zanzibar. Een vakantie waar ik naar afgeteld heb! Als de mogelijkheid er is, probeer ik tijdens de vakantie nog een verslag op deze blog te schrijven over mijn belevenissen hier. Maar als dit niet lukt, is dit mijn laatste blog.

Bedankt allemaal, asante sana, voor het lezen van mijn avontuur! Ik hoop dat jullie er van genoten hebben en dat het interessante lectuur was!

Kwaheri!

  • 25 April 2014 - 22:10

    Lydie:

    Super, jullie hebben dat goed gedaan. We zijn trots op jullie. Geniet nog van je vakantie, en laat je maar eens goed verwennen door Dieter. We zullen blij zijn je terug te zien in ons Belgenlandje. Dikke knuffel xx

  • 26 April 2014 - 15:27

    Papa:

    Hoi,Shanah en Dieter,
    De buitenlandse stage zit erop,en wat voor één.Ge zult hetgeen ge daar allemaal meegemaakt en geleerd hebt nog zo snel niet vergeten denk ik.
    verder wens ik jullie beiden nog en prettig verlof .hierbij leert ge de (andere )toeristische kant van Tanzania kennen.We wachten gespannen op de foto's en de avonturen die je ongetwijfeld te vertellen hebt.
    Ik (wij) verheugen ons al op de 12 de mei,je terugkomst in Belgie.
    Tot dan,kusjes Papa XXX

  • 27 April 2014 - 10:38

    Marleen:

    Hoi daar wat een leuke en vooral een heel leerrijke stage , ga je zeker nooit meer vergeten , geniet nu maar van u welverdiende vakantie en dan tot in ons Belgen landje grtjs Marleen Peter Roy en sarah doeiiiii

  • 28 April 2014 - 10:43

    Annemie:

    Je doel is bereikt! Fijne stage, veel bevallingen, veel geleerd, andere cultuur, zelfstandigheid enz Dit neem je je hele leven mee! Proficiat en geniet nu maar van je welverdiende vakantie!

  • 28 April 2014 - 21:23

    Guus:

    Hoi Shana....idd...je laatste weken alweer.Zoals ik tegen je heb gezegd..dat avontuur gaat voorbij zijn voor je het weet. Weten zal je zeker na al die indrukken en de vele ervaringen die jullie hebben opgedaan.Een mooi avontuur om nooit te vergeten daar kan je zeker van zijn. Leuk dat Dieter nu ook een beetje kan mee genieten van dit prachtige land. Geniet van jullie welverdiende vakantie.(er gaat er eentje blij zijn als je terugbent hoor..)
    Grtjs Guus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shanah

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 8093

Voorgaande reizen:

28 Februari 2014 - 12 Mei 2014

Tanzania

Landen bezocht: