Moshi - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Shanah Geyskens - WaarBenJij.nu Moshi - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Shanah Geyskens - WaarBenJij.nu

Moshi

Blijf op de hoogte en volg Shanah

12 April 2014 | Tanzania, Arusha

Zoals ik in mijn vorige blog vermeld had, zijn we vorig weekend naar Moshi gegaan. Het was absoluut de moeite waard! Zaterdagochtend hebben we met een groep vrijwilligers en een gids de bus genomen naar Moshi. Na een lange rit in de bus en daarna in de dalla zijn we aangekomen. We zijn begonnen met een kijkje te gaan nemen aan het startpunt voor de beklimming van de Kilimanjaro. Het startpunt was fijn om te zien, maar de beklimming zal toch niet voor dit jaar zijn ;).

Daarna zijn we doorgereden naar een koffieplantage. Daar kregen we uitleg van een man die leefde voor zijn plantage. In het begin een vreemde man, maar eens je dat gewoon was een heel grappige kerel! We kregen te zien hoe de koffiebonen worden gepeld, geroosterd, geplet,.. hoe je uiteindelijk tot koffiepoeder kwam. Wanneer de koffiebonen tot poeder gestampt moesten worden, moest elke vrijwilliger om de beurt gaan stampen. Hierbij kwam een plaatselijk, aanmoedigend liedje aan te pas. We hebben de koffie ook mogen proeven en deze was heerlijk!

Na het bezoek aan de koffieplantage zijn we gaan lunchen in een plaatselijk restaurant en zijn daarna doorgegaan naar de Shagga grotten. We zijn een kijkje mogen gaan nemen in de grotten zelf en kregen daar uitleg van een gids. De gids vertelde ons dat het Shagga volk tot ongeveer 1960 in deze grotten leefde. Hier stonden we van versteld!

De Ndoro waterval was het volgende op de planning. Na een wandeling door de jungle waren we aan het startpunt van de afdaling aangekomen. Net voor we wilde vertrekken begon het te regenen waardoor de afdaling vrij glad was. Opletten dus! Eens beneden aangekomen was het tijd voor foto's aan de waterval :) De waterval was mooi! De beklimming verliep iets zwaarder dan de afdaling ;)

Na de watervallen stond enkel het Shagga live museum nog op het programma om daarna de bus naar het hotel te nemen en te gaan eten. 's Avonds zijn we gaan eten in een Italiaans restaurant. Het was een gezellige afsluiten van de dag en ik was enorm blij dat ik in mijn bed lag na al dat wandelen!

Zondagochtend zijn we gaan ontbijten in een ander hotel voor slechts 5000 Sh, wat overeenkomt met €2,5. Daarna zijn we vertrokken naar de hot springs. Om de hot springs te kunnen bereiken moesten we per 3 een tuk tuk nemen. Een karretje op 3 wielen. Wat een avontuur! Ik wist niet dat die karretjes zo snel konden rijden over die wegen met zoveel stenen. Het leek alsof alle tuk tuks tegen elkaar aan het racen waren :) De ene stak de andere voorbij en geraakte daarna weer achterop. Op een gegeven moment dacht ik echt dat we gingen kantelen, wat gelukkig niet was gebeurd! :) We konden er mee lachen achteraf. Na deze avontuurlijke rit zijn waren we aangekomen. Een prachtige helder blauwe plas water ergens in het midden van de natuur omgeven met groene planten en bomen. Ongelofelijk! Dit was het mooiste van heel het weekend! We mochten hierin zwemmen en het water was heerlijk!

Na een uitgeput weekend vertrokken we maandag terug op nachtdienst. En wat een nacht. Toen we aankwamen leken de vroedvrouwen vriendelijk. Dit was de eerste keer dat we met deze vroedvrouwen samen stonden. Er waren enkele vrouwen binnen in arbeid en al redelijk snel moest de eerste bevallen. De vroedvrouw wilde die bevalling zelf doen omdat het een groot kind was. Dat was geen probleem voor ons en bleven geïnteresseerd nar de bevalling kijken. De manier waarop de vroedvrouw de bevalling deed, was anders dan wij in school leren en hier had ik toch wel mijn bedenkingen bij. Maar soit, zo gebeuren hier wel meerdere dingen. De baby had een goede start. Even later kwam een vrouw in arbeid binnen. Ik en Fien stelde voor deze vrouw te onderzoeken maar we mochten niet. Op dit moment keken we naar elkaar en zei ik tegen Fien dat ik het gevoel had dat dit zo heel de nacht ging zijn. En ik had gelijk. Bij de volgende bevalling had ik gevraagd of ik deze mocht doen waarop we het antwoord kregen dat we enkel mochten kijken. Ik en Fien vroegen een reden waarom we dit niet mochten maar kregen geen antwoord. Anna, een assistent verpleegkundige, had ons eerder bevallingen zien doen en gaf mij steriele handschoenen. Ik stond klaar en steunde het perineum tot plots een van de vroedvrouwen me schaamteloos weg duwde en het overnam. En het was geen zachte duw. Ook lachten ze met ons en waren ze ons aan het nazeggen.

Dit is zo heel de nacht verder gegaan. Dus hebben Fien en ik besloten om met dokter Kivoyo te gaan praten. Na de beschuldigen van vorige week en na deze nacht hadden we er genoeg van. Dokter Kivoyo begreep ons en beloofde het probleem op te lossen. Hij zei ook dat hij meerdere problemen had ondervonden met die vroedvrouwen en hij was van plan deze te verplaatsen naar een ander ziekenhuis. Dit gesprek heeft me wel deugd gedaan.

De rest van de nachten waren rustig verlopen. We stonden bij vriendelijke vroedvrouwen en konden onze leerkansen benutten. Fien heeft nog 2 bevallingen kunnen doen en ik nog 1.

De andere dagen van de week hebben we opgevuld met schoolwerk en souvenirs kopen ;) De Masaimarkt is hier de ideale plaats voor! Een drukke markt waar iedereen wilt dat je zijn winkeltje binnenkomt en daarna een veel te hoge prijs vraagt. In afpingelen zijn we nu een held! ;)

Voila, dat was voor deze week. Kwaheri!

  • 13 April 2014 - 22:58

    Papa:

    Zoals ik kan lezen heb je weer heel wat avonturen meegemaakt bij uw tocht naar MOSHI en heb je weer heel wat mooie plekjes gezien.
    Wat betreft de toestand in het ziekenhuis met de vroedvrouwen,zie je ,dat deze niet allemaal even vriendelijk zijn,maar dit is dan uiteindelijk toch ook opgelost.
    de rest van de nachten hadden jullie dan toch nog een fijne samenwerking met de andere vroedvrouwen,en heb je er weer al een bevalling bij (goed hé).
    Verder nog veel werkplezier ,
    groetjes ,Papa




  • 14 April 2014 - 15:22

    Diane:

    hoi shanah,
    Weer van alles meegemaakt lees ik. Laat je niet doen door de vroedvrouwen hé. Ik heb de indruk dat ze wat jaloers zijn dat jullie het zo goed doen. Hier gaat alles z'n gewone gangetjes. Nicky heeft een andere auto gekocht en Steffi heeft promotie gemaakt op haar werk.
    Nog een paar weken en je kan aan je welverdiende vakantie beginnen en nog van alle mooie plekjes ontdekken. Weet dat we dikwijls aan je denken en doe het verder goed.
    dikke kus van ons allemaal.
    diane

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shanah

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 576
Totaal aantal bezoekers 8079

Voorgaande reizen:

28 Februari 2014 - 12 Mei 2014

Tanzania

Landen bezocht: