40, en verder! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Shanah Geyskens - WaarBenJij.nu 40, en verder! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Shanah Geyskens - WaarBenJij.nu

40, en verder!

Blijf op de hoogte en volg Shanah

04 April 2014 | Tanzania, Arusha

Weer een week nachten achter de rug! En wat voor een week! Zoveel bevallingen op een korte tijd heb ik nog nooit meegemaakt. De eerste nacht zijn er 15 vrouwen bevallen. Van een babyboom gesproken! Op een gegeven moment waren er zelfs 4 vrouwen tegelijk aan het bevallen. Ik was een bevalling aan het doen, 2 vroedvrouwen waren een bevalling aan het doen en Fien is gespurt naar een bed om Carmel te helpen met de bevalling. Hierdoor zijn er 2 vrouwen gewoon in hun bed waar ze liggen tijdens de arbeid bevallen. Er was gewoon geen plaats in de verloskamer. Op het einde van de nacht lag heel de materniteit en arbeidsafdeling vol met bevallen vrouwen. Mijn benen voelden aan alsof ik een marathon gelopen had. Naar huis wandelen, ging op automatische piloot.

Ook was er tijdens de nachten een minder fijne bevalling. De vrouw wie ik aan het helpen was, duwde niet optimaal. Ik probeerde in mijn beste Swahili uit te leggen hoe ze moest duwen maar verstond me niet. Ik vroeg de vroedvrouw of zij het wilde uitleggen in het Swahili. De vrouw bewoog heen en weer en trok mijn hand weg van het hoofd van de baby toen ik de bevalling aan het doen was. De vroedvrouw werd kwaad en sloeg schaamteloos in haar gezicht en op haar benen. Op dit moment schrok ik! Fien stond achter me en riep ‘Hapana!’, wat nee betekent. De vroedvrouw schrok en stopte onmiddellijk. De baby had een slechte start. Hij was slap, weende niet, gaf geen kik. Ik riep opnieuw de vroedvrouw, navelde het kind zo snel mogelijk af en legde het kind op de verzorgingstafel voor de nodige hulp. De vroedvrouw was de baby al een tijdje aan het aspireren dus ik ging kijken. De vroedvrouw was hartmassage aan het geven, maar op een vreemde manier. De baby ademde niet en had geen hartslag. Ik nam de ambu en beademde de baby terwijl de vroedvrouw hartmassage gaf. Ik probeerde haar uit te leggen hoe ze de hartmassage moest geven, tot ik Fien riep want ze begreep het niet helemaal. Ik heb gezegd dat zij zo snel mogelijk de dokter moest gaan halen. Met 2 hebben we de baby gereanimeerd. De baby had snel terug een hartslag maar het ademen ging moeilijker. De dokter kwam eraan en nam het over waarbij we hem nog geassisteerd hebben.

Deze week hebben we ook gemerkt dat de vroedvrouwen steeds meer de schuld op ons steken wanneer er iets fout gaat omdat we een muzungu zijn. Ook al hebben we er niets mee te maken of weten we niet over wie of wat het gaat. We proberen onszelf er niet te veel van aan te trekken, al is dat niet altijd gemakkelijk.

In totaal heb ik deze week 9 bevallingen kunnen doen. Waardoor ik mijn 40 bevallingen heb behaald en zelfs verder! De teller staat momenteel op 45 bevallingen. Joehoe!

Morgen gaan we op weekend naar Moshi, een stad naast Arusha, waar we watervallen, hot springs, en een koffie plantage gaan bezoeken. Ik kijk er naar uit! Hoe het daar is geweest, zal ik jullie vertellen in mijn volgende blog! Volgende week doen we ook nachten omdat er dan meer leerkansen zijn voor ons. En alle leerkansen willen we benutten!

Veel leesplezier!

  • 05 April 2014 - 09:00

    Jempy:

    Amai, op één nacht 15 bevallingen. Dat is de moeite.
    Als ze dan ook nog eens vlekkeloos verlopen is het natuurlijk wel aangenamer.
    Dat zijn dan nog maar enkel de bevallingen waar jullie controle op hebben.
    Misschien een domme opmerking, maar ik stel me dan de vraag of er nog vrouwen zijn die zich afzonderen in de bossen om daar te bevallen??
    Dat uitstapje naar Moshi zal je wel bevallen, 't is zo eens iets anders voor de afwisseling.
    Is dat niet in de buurt van de Kilimanjaro??
    Amuseer jullie daar.

  • 06 April 2014 - 16:24

    Nicky:

    Hi Shanah,

    Bedankt voor het leuke kaartje!
    Ik lees elke week je blok met veel plezier, ben zo fier op je!
    Je doet dat geweldig! Geniet nog van alle mooie momenten daar en tot snel!
    xx
    Nicky

  • 06 April 2014 - 19:30

    Jan Geuens:

    Hallo ,shanah,

    proficiaat met uw 40 bevallingen,

    nog veel plezier en tot binnenkort

    groetjes, jan en maria

  • 06 April 2014 - 20:35

    Papa:

    Hallo lieve meid,

    als ik dat zo lees een zeer drukke week achter de rug ,vijftien bevallingen dat is niet niks!
    De uitstap naar MOSHI is dan een leuke belevenis,waar je je hopelijk wat bij kunt ontspannen en genieten van de natuur en cultuur ginder.
    Jullie doen dat daar geweldig, en met de veertig bevallingen daar leveren jullie puik werk! Proficiat,doe ook de groetjes aan Fien.
    Amuseer je daar nog en tot binnenkort,

    Groetjes Papa,xxx


  • 07 April 2014 - 09:07

    Guus En Mama Sabine:

    Hey hey,
    Wij hebben samen je blog weer gelezen onze start van de week.
    wat een verhalen toch fijn dat jullie er samen zijn en dat je op elkaar kan terugvallen.
    Geniet van de uitstap en van de natuur en de zon.
    Lieve groetjes van Guus en van je mama DIKKE KUSSEN
    Tot je volgende blog

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shanah

Actief sinds 31 Jan. 2014
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 8086

Voorgaande reizen:

28 Februari 2014 - 12 Mei 2014

Tanzania

Landen bezocht: